Tavaszi fáradtság? Vess véget neki


Végre megérkezett a tavasz! A természet csúcsteljesítménnyel fejlődik, a hőmérséklet nő, a napok pedig egyre hosszabbak – alig várjuk, hogy a meleg tavaszi napsütésben kertészkedjünk. De ahelyett, hogy kivirágoznánk, mint a tavaszi természet, sokan közülünk folyamatosan fáradtak, és kimerültek – a tavasszal a tavaszi fáradtság is megérkezett…

A tavaszi fáradtság bárhogy is nézzük, nem egy betegség, de a test jellegzetes alkalmazkodási feladatai okozzák. A hőmérséklet emelkedése, és az új fényviszonyok miatt a testünknek meg kell változtatnia a hormon-háztartásunkat és anyagcserénket. Amikor a nap hosszabb ideig süt, testünk feltöltődik boldogság hormonnal, szerotoninnal. Ezzel egy időben, az alvásért felelős hormon, a melatonin, csökken a szervezetben. Ezek a változások nagyon sok energiát vesznek el a szervezettől – és amíg a hormonháztartás nem áll vissza egyensúlyba, fáradtnak, és levertnek érezzük magunkat.

tavaszi_faradtsag

A fáradtság másik oka a hőmérséklet emelkedése. Meleg hatására az érrendszer kitágul, a vérnyomás esik. Szerencsére az alkalmazkodás ebben az esetben három héten belül lezajlik.

Annak érdekében, hogy leküzd a tavaszi fáradtságot,  a legjobbat kell kihoznod magadból, összegyűjtöttem pár tippet, hogy szervezeted hogyan juttasd új energiához:

Mozogj minél többet a napfényes szabadban, friss levegőn

Sétáljunk, kocogjunk, fussunk, kerékpározzunk, ki-ki kedve, kora és vérmérséklete szerint. Akinek van kertje, szabad a pálya! A jó idő beköszöntével el is lehet kezdeni a „kertészkedést”. A rendszeres, képességeinkhez mért testmozgás nem csupán keringésünket, izmainkat, csontjainkat, immunrendszerünket erősíti, hanem a stressz válaszban részt vevő anyagok termelését is növeli. A mozgás, vagy testedzés során opiátok (endorfin) is felszabadulnak, melyek jó közérzetet biztosítanak. Összességében, ezek a vegyületek enyhítik a depresszív tüneteket.

gorkori

Változtass étkezési szokásaidon

 Javasolt a napi többszöri, kisebb mennyiségű étkezés, így a szervezet energiaellátása egyenletes lesz, és a táplálék feldolgozása is kevesebb megterhelést jelent számára.

Az egészséges táplálkozás sosem lehet egyoldalú, hiszen szervezetünknek számos vitaminra, nyomelemre, zsírsavra van szüksége. Fogyassz minél több gyümölcsöt, zöldségfélét, és tejterméket. A bennük lévő vitaminok, ásványi sók, nyomelemek gazdagon pótolják mindazt, ami a télen elveszett. Különösen javasolt a joghurt és a kefir, ezek könnyen emészthetők és nem okoznak étkezés utáni bágyadtságot.

Vigyél be több vitamint az étkezések során

A tavasz közeledtével a zöldhagyma hamar megjelenik a piacokon, az első friss C-vitamin-forrást jelentheti. A zöldpetrezselyem levele is sok C-vitamint és B-karotint, a zellerlevél sok B-vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. A friss, zsenge karalábé szintén jó, korai C-vitamin-forrás, de B1-vitamint, pantoténsavat és biotint is jelentős mennyiségben tartalmaz. Nyersen is fogyasztható, bár minden háziasszonynak a töltött karalábé jut először eszébe. A fejes saláta is korai C-vitamin-, B-karotin- és B2-vitamin-forrást jelent.

zold_zoldseg

A spárga is hamarosan kapható, folsav-, B1-, B2-vitamin és vastartalmával tűnik ki. A spenót is korán megjelenik, B2-vitamin-, ß-karotin- és biotin-tartalma kiemelkedően magas; sok vasat tartalmaz; vastartalma azonban csak részben hasznosul. A sóska a hideget viszonylag jól tűri, egyes fajtái télen is szedhetők. Táplálkozási értékét nagy C-vitamin-, ß-karotin- és B2-vitamin-tartalmának köszönheti. Bár vastartalma magas, csakúgy mint a spenótból, ebből is csak kevés hasznosul. Magas oxalát-tartalmuk miatt túl gyakori fogyasztásuk nem javasolható. A hónapos retek friss C-vitamin-forrásként már kora tavasszal rendelkezésre áll.

Mind a zöldségek, mind a gyümölcsök akkor a legzamatosabbak, vitamin- és ásványianyag- tartalmuk akkor a legnagyobb, amikor tökéletesen megértek. Vitamintartalmuk tárolás közben általában csökken, ezért még hűtőszekrényben se tartsuk hosszasan. Akkor vásároljuk meg, amikor szükségünk van rá. A legjobb persze, ha mi magunk frissen szedhetjük le.

A mezőgazdasági termelés jellegéből következően egyes zöldségek, gyümölcsök előállítása az év folyamán nem egyenletes. Melegházi zöldségeket – ki-ki pénztárcája szerint – gyakorlatilag egész évben vásárolhat. Az ilyen termesztési mód mellett azonban nem csak a magas költséggel, hanem azzal is számolni kell, hogy a növényvédő szerek és termésfokozók maradékai is előfordulhatnak a zöldségekben.

vegetables-353926-640_rj24b6ib

A zöldségek, s természetesen egyéb élelmiszerek vitamintartalma a tárolás és elkészítési műveletek (sütés, főzés, melegítés) során csökken. A hámozás, elhúzódó mosás, áztatás révén számos tápanyag elvész. A vitaminok egy része hő, fény, kiszáradás, nedvesség, savas és lúgos közeg hatására érzékeny, és kisebb-nagyobb mértékben elbomlik.

A zöldségféléket leggyakrabban gyorsfagyasztással, hőkezeléssel, vízelvonással és savanyítással tartósítják.

 Vegyél magadhoz a megszokottnál még több folyadékot.

 Ismert tény hogy testtömegünk 60%-a víz, ez az érték természetesen életkortól, testalkattól függően némileg változó. Az élő rendszerek nedvei közül a legfontosabb oldószer a víz, és sejtjeinknek szüksége van erre az oldószerre, hogy segítségével az anyagcsere során képződött salakanyagot kiválaszthassák magukból. A téli hónapokban jelentős mennyiségű méreganyag halmozódik fel a szervezetben, és ennek eltávolításához több folyadékra van szükség. Tanácsos naponta legalább 2-2,5 liternyit inni, ásványvíz, gyümölcs- és zöldséglé formájában.

 A reggeli váltózuhany felfrissít

 A meleg, bágyasztó kádfürdőzés helyett zuhanyozz! A reggeli váltózuhany segítségével egész nap friss maradhatsz. Kezd a zuhanyzást először kellemes hőmérsékletű vízzel, majd hűtsd folyamatosan, és ezt megismételheted háromszor, ügyelve arra, hogy a zuhanyozást hideg vízzel fejezd be. Ez az egyszerűen kivitelezhető otthoni szaunázás serkenti a vérkeringést, alaposan megmasszírozza izmaidat, felkelti életkedvedet.

7018471_c28cdc9adfe85d252dbe06fc07ae9a0f_wm

 A test mellett ápold a lelkedet is

 Gondolkozz pozitívan, legyen benned erő, és az elkötelezettség , hogy meg tegyél mindent ennek érdekében. Ne kelts, de kerüld a felesleges konfliktusokat, viszont vállald fel bátran a megoldásra váró problémáidat. Az igaz emberi kapcsolatok segítenek a feszültség oldásában. Legyél együtt többet családtagjaiddal, barátaiddal, és meríts erőt a felőlük áradó szeretetből. Szánj több időt kedvenc hobbidra. Olvass könyveket, hallgass zenét, – a művészet befogadása lélekgyógyító. Végezetül ne feledd: az ember a természet része, annak törvényei ránk is vonatkoznak. Hiszen már tavaszodik! Álljunk át hát mihamarabb a tavaszi időszámításra, újuljunk meg testileg-lelkileg, ébredjünk együtt a tavasszal!! 🙂

 

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s