Hogyan erősítsd télen immunrendszered


Táplálkozásunk gyakran kiegyensúlyozatlan, életünk nem ritkán mozgásszegény. Ha úgy véljük, szervezetünk betegségek elleni védekezése nem elég erős, az első lépes mindig életmódunk egészségesebbé alakítása kell, hogy legyen!


Tudtad, hogy az immunrendszered 70%-a a beleidben lakik?

Ez azt jelenti, hogy a táplálkozással tudod leginkább erősíteni az immunrendszeredet, mert javarészt attól függ az állapota, hogy mit eszel. Amit megeszel, ami bekerül a szervezetedbe, csak abból tudsz építkezni, az határozza meg egészségi állapotodat!

Fogyassz minél több sovány húst, hidegen sajtolt olajokat, csírákat, teljes kiőrlésű lisztből készült termékeket, aszalt gyümölcsöket, olajos magvakat, hüvelyesekből készült leveseket, főzelékeket. Készülj fel, hogy a kinti hideg erősödésével egyre jobban kívánod majd a meleg leveseket, a melegítő hatású ételeket. A nyári könnyű vacsoráid, ami többnyire könnyű salátából állt, már nem igazán fogod kívánni, ez természetes folyamat. Ugyanakkor ügyelj arra, hogy ne ess túlzásokba, a zsíros, nehéz ételek megterhelik az emésztőrendszeredet, főleg ha este eszed, ezzel pedig az immunrendszeredet fogod gyengíteni. A hideg ételek energiát vonnak el a szervezettől, ezért kerüld el az esti időszakban. Ezzel a nyugodtabb alvást is biztosítod.

levesek
Ebben az időszakban is fontos a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel!

Fogyassz ásványvizet, forrásvizet, zöld teát, gyógyteákat. Az egyre hűvösebb időszakban jól esik a csipkebogyóból, bodzából, homoktövis bogyóból és levélből, citromfűből, borsmentából készített tea.

A mézes-citromos teáról – bár betegségek ellen gyakran alkalmazzák – általában keveset tudunk. A tea valóban hatékony mikrobaellenes, sőt a vírusellenes finomságok közé sorolható! A teaivók – kutatások szerint – védettebbek lehetnek a különböző influenza-típusok ellen, és akár az antibiotikumokkal végzett baktérium-ellenes terápiát is hatékonyabbá tehetik a hatóanyagok.

A zöld tea fő hatóanyagai a kisebb mennyiségben előforduló koffein, teobromin, teofillin és a nagyobb mennyiségben előforduló katechin vegyületek. Utóbbiak elsősorban a zöld teában fordulnak elő, csak mérsékeltebb mennyiségben a fekete teában, ám ez sem nélkülözi a kedvező hatásokat.
Kutatások alapján elmondható, hogy a katechinek erős antioxidánsok, védik a szervezetet a szabad gyökök károsító hatásától, és valószínűleg gátolhatják bizonyos rákos megbetegedések kialakulását is. Gyógyszerek szedésekor orvossal és dietetikussal ajánlott konzultálni a tea használatát illetően, mivel a tápanyagok felszívódását, és bizonyos gyógyszerek (például véralvadásgátlók) hatását is befolyásolhatja!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Tipp:A csipkebogyótea is, a filteres változat helyett vásároljunk gyógynövényboltban csipkebogyóhúst. Egy púpozott teáskanál bogyót tegyünk 3 dl hideg vízbe (ha forró vizet használnánk, kárba veszne a C-vitamin), és áztassuk benne egy éjszakán át. Reggel szűrjük le, ízesíthetjük kevés mézzel. Ha valaki langyosan szereti, megmelegítheti egy kicsit, csak ne forróra. Napi két-három csészével fogyaszthatunk belőle.

Segítenek az omega-3 zsírsavak

Miért fontos? Nemcsak a szív- és érrendszeri betegségektől óvnak, az immunrendszer védelmében is jelentős szerepet játszanak ezek az anyagok, és gyulladásgátló hatásuk is ismert. Legnagyobb mennyiségben a mélytengeri halakban (lazac, tonhal, makréla, hering, szardínia) és a lenmagban fordulnak elő.

Tipp:
– Olcsó és könnyen hozzáférhető hal a szardínia. Az omega-3 zsírsavak mellett sok fehérjét, vasat és cinket tartalmaz. Konzerv szardíniából pillanatok alatt készíthetünk szendvicskrémet: villával törjük össze, adjunk hozzá kevés tejfölt, mustárt és borsot, csipetnyi citromlevet és egy teáskanál szárított rozmaringot.
– A lenmagot érdemes összetörni fogyasztás előtt, mert így a mag belsejében rejtőző fontos hatóanyagokhoz is hozzájuthatunk. Daráljunk le egy-egy evőkanál lenmagot, napraforgómagot és mandulát, így értékes esszenciális olajokban és ásványi anyagokban gazdag masszát kapunk. Fogyaszthatjuk önmagában vagy joghurtba, kefirbe keverve.

830831

C-vitamin

A C-vitamin jelentősen csökkenti a meghűléses betegségek tüneteit. A leghatékonyabban akkor tud hasznosulni, ha természetes formában vesszük magunkhoz. Nagyon sok van belőle a zöldpaprikában, a ribizliben, a tormában, a karalábéban, a brokkoliban, a kiviben, a savanyú káposztában, a csipkebogyóban, a homoktövisben, a citrusfélékben. Ha megeszünk két-három kivit, azzal már el is láttuk a szervezetünket egy napra elegendő C-vitaminnal. Fogyaszthatjuk magában vagy gyümölcssalátába aprítva.

A citrusfélék (citrom, narancs, grapefruit) egyik legfontosabb hatóanyaga a vízben oldódó vitaminok közé tartozó C-vitamin, amelyből egy egészséges felnőtt embernek legalább 90-200 mg körül javasolt naponta fogyasztani – a felesleg a vizelettel távozik. Két nagyobb citrom, egy közepes grapefruit, három-négy nagyobb mandarin, vagy két narancs már fedezheti akár egész napi C-vitamin szükségleted is! A színüket is adó flavonoid vegyületek a C-vitaminnal együtt erősítik az érfalakat – nem mellékesen gyulladáscsökkentő, rákmegelőző, antivirális, antioxidáns hatásuk is van.

citrusok

A citrusfélék mellett szól, hogy a C-vitamin – a kutatások szerint – lerövidítheti a nátha időtartalmát, és enyhítheti a légúti fertőzések tüneteit. Az aszkorbinsav – ha cinkkel kombinálod – várhatóan gyorsíthatja a fertőzések leküzdését.  A citrusfélék nagy előnye, hogy számos antivirális összetevőjük van szemben a legtöbb étrend-kiegészítővel.

Ha gyógyszereket szedsz, vagy változó korban vagy, akkor a citrusfélék, és különösen a grapefruit rendszeres fogyasztása előtt érdemes orvossal konzultálni, mert egyes fajták olyan hatóanyagokat tartalmaznak, amelyek a gyógyszerekkel, hormonokkal kölcsönhatásba léphetnek. Ha a citrusfélék panaszokat okoznak, kerüld fogyasztásukat.

119079_kaposzta08-201510171343

A savanyú káposztát már nagyanyáink is használták gyógyászati célokra. A télre eltett savanyított káposzta nyersen fogyasztva szinte a teljes C-vitamin-tartalmát megőrzi. A savanyú káposzta nem csupán vitaminokban gazdag, de az erjedés során olyan savtermelő, jótékony baktériumok szaporodnak el benne, amelyek kedvező hatással vannak a bélflórára.

Sok szelént és cinket!

Miért fontos? Antioxidáns hatásuk révén a nyomelemek közül a szelén és a cink segítik leginkább az immunrendszer működését. Jó cinkforrás a marha, a sertés, a szárnyasok húsa és a tejtermékek. Szelénben gazdag a paradicsom, a cékla, a brokkoli, a hagyma, a búzacsíra, az állati belsőségek, a húsok és a tejtermékek.

Tippek:
– A cékla nemcsak főzve, hanem nyersen is fogyasztható: nagy lyukú reszelőn reszeljünk le két kisebb céklát és egy nagyobb almát, keverjük össze, cseppentsünk rá citromlevet, kevés mézzel, sóval, szárított bazsalikommal ízesíthetjük.
– Sokféle ételt készíthetünk mélyhűtött brokkoliból: köretként párolhatjuk vajon, főzhetünk belőle zöldséglevest vagy tejszínes krémlevest. Egyszerű és vitamindús ételhez jutunk, ha a megpárolt brokkolit kevés olajon kicsit megfuttatjuk, ráöntünk két felvert tojást, majd készre sütjük, és kedvünk szerint fűszerezzük.

A nélkülözhetetlen A-vitamin

Miért fontos? Az A-vitamin és elő anyaga, a béta-karotin (bőségesen megtalálható a sárgarépában, a sütőtökben, az aszalt sárgabarackban) azon túl, hogy ösztönzi az immunrendszert, hozzájárul a bőr és a nyálkahártya épségéhez, amely azért lényeges, mert a sérült nyálkahártyán a kórokozók könnyebben bejutnak a szervezetbe.

00007
Tippek:

Egészséges finomság a fűszeres-mézes sült tök. Ehetjük önálló ételként, de desszertként és vendégváráshoz is kiváló: egy sonkatököt feldarabolunk, kikaparjuk a magját, a darabokat tepsibe tett alufóliára helyezzük, belsejüket megkenjük olívaolajos-mézes-fahéjas-borsos keverékkel, és megsütjük.
– A répás zellersaláta igazi vitaminbomba: a zellert és a sárgarépát meghámozzuk és csíkokra vágjuk, gépsonkát szeletelünk, összekeverjük őket, meglocsoljuk kefirrel, amelybe kevés majonézt és napraforgómagot kevertünk, sóval, borssal ízesítjük.

Fokhagyma

A fokhagyma kedvelt ételünk, és egyben hasznos gyógynövényünk. Mérsékelt fogyasztása (néhány gerezd naponta) nyers formában az érrendszer védelmében, vérnyomás csökkentésben is hasznos lehet. Hatóanyagai főként kéntartalmú vegyületek, melyek termékei felszívódás után a tüdőbe (és a vizeletbe) is kiválasztódnak, így a mesékkel ellentétben nem létezhet egyszerre hatásos, de kilélegzett levegőt és a szájüreget egyáltalán nem “szagossá” tevő fokhagyma készítmény. Ezen sajnos a fogmosás és más praktikák sem segítenek, bár a kevésbé érzékeny orrot talán becsaphatják. A fokhagymának immunstimuláns, és ettől független antibakteriális és antivirális hatása van, sőt még a fertőzést előidézni képes gombák egy része ellen is némi védelmet adhat. Véralvadásgátlókkal és más gyógyszerekkel kölcsönhatásba léphet, nagyon nagy mennyiségben fogyasztva fokozhatja a vérzésekre való hajlamot, ezért itt is igaz, hogy fokozott fogyasztásakor orvossal és dietetikussal ajánlott konzultálni használatát illetően.

fokhagyma-tinktura_3

Kasvirág

Közismert immunrendszer-stimuláló gyógynövény a lángvörös kasvirág (Echinacea purpurea), melynek elsősorban arabinogalaktán tartalma tehető ezért a hatásért “felelőssé” más hatóanyagok mellett. A kasvirág fokozhatja a szervezet ellenálló képességét a vírusfertőzésekkel (például az influenzával) szemben, illetve csökkenheti a fertőzések, és a különböző gyulladások tüneteit is. Megelőzésre pár hetes kúraszerű fogyasztása alkalmazható, amikor már baj van, akkor kezelésre kevésbé használható. Mellékhatásokról ritkán számoltak be, de ennek fogyasztása esetén is érdemes óvatosnak lenni a Spirulina esetén már említett immunstimuláló okok miatt.

kasvirag2
Ha már megtörtént a baj

Az első utunk megfázások esetén gyakran a gyógynövényboltokba vezet, nem véletlenül. A fekete bodzának például kifejezetten a felső légúti megbetegedések, meghűlések gyógyításában tulajdonít hatékonyságot a népi gyógyászat: a virágból készült tea izzasztó, vizelethajtó hatású, a leveléből készült teát lázcsillapításra is alkalmazzák, C-vitamin tartalmú termésből készült lekvárt szintén felhasználják meghűlések kezelésére. A kakukkfű és a hársfa virágaiból készült tea, hársfavirágméz segíti a légzést nehezítő váladék felszakadását, így a kezelésben nyújthat számunkra támogatást. Hosszabb antibiotikum-kúrák után hasznos lehet a bélflóra-regenerálódást elősegítő probiotikus élelmiszerek fogyasztása, és szükség esetén ilyen készítmények alkalmazása.

Ha megfogadjuk a fenti tanácsokat, és időben felkészítjük a szervezetünket, jó eséllyel megelőzhetjük a komolyabb téli megbetegedéseket! Ne feledd: kezelőorvosod útmutatása az, amit elsősorban figyelembe kell venni, mivel a gyógynövények hatásossága azt is jelenti, hogy hiába természetesek, bizony árthatnak is. Gyógynövények alkalmazása előtt tehát kérd ki orvosod, gyógyszerészed, vagy dietetikus tanácsát is!

Fáj a torkod? Kanalazz mézet!

A propolisztartalmú méz kiváló immunerősítő, és kutatások szerint még az antibiotikumokkal is felveszi a versenyt. Napi fogyasztása fokozza az életerőt, torokfájás esetén pedig azonnal érezhető a jótékony hatása.

mez_meheszet

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s